ادبیات و موسیقی(نوین)

معرفی آثار مرتبط با ادبیات و موسیقی و همچنین بیان نظریات شخصی مدیر وبلاگ در خصوص هنر موسیقی

ادبیات و موسیقی(نوین)

معرفی آثار مرتبط با ادبیات و موسیقی و همچنین بیان نظریات شخصی مدیر وبلاگ در خصوص هنر موسیقی

سنتور ایرانی

  

 

   

سنتور محبوب موسیقی ایرانی  


 سنتور سازی ست که بیشتره هنرمندان ملل دیگرموسیقی ایرانیان را با این ساز می شناسند که حتی در کشورمان نیز این ساز جشنواره دارد و هر چند سال یک بار این جشنواره با حضوره استادان به نام کشورمان و کشورهای دیگر برگزار می شود جالب است که در چند دوره جوایز نخست این جشنواره به چند کشور خارجی رسیده ، در این زمان سنتور یک ساز بین المللی ست و حتی در بعضی آهنگ های خوانندگان خارجی دیده می شود .
سنتور شبیه ترین ساز به ساز فارابی ست و از این رو من تصمیم گرفتم برای این هفته شما سنتور را برای ساز هفته انتخاب کنم .
طبق معمول نخست به طرح و شکل ساز می پردازیم ، ساز از جعبه ای ذوذنقه ای شکل تشکیل شده که اضلاع آن عبارتند از :  بلندترین ضلع ، نزدیک به نوازنده ؛ کوتاه ترین ضلع و موازی با ضلع قبلی و دور از نوازنده ؛ و دو ضلع جانبی با طول برابر ، دو ضلع قبلی را به طور مورب قطع می کند . ارتفاع سطوح جانبی 8 تا 10 سانتیمتر است .
جعبه سنتور محجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است . بر روی سطح فوقانی دو ردیف خرک چوبی قرار دارد ، ردیف راست نزدیکتر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد ، فاصله هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را پشت خرک می نامند .
از روی هر خرک چهار رشته سیم همکوک عبور می کند ، ولی هر سیم به گوشی معینی پچیده می شود . گوشی ها درسطح جانبی راست کار گذاشته شده اند . سیم های سنتور به دو دسته سفید که برای نت های زیر است و زرد برای نت های بم تقسیم می شود . دسته سیم های سفید بر روی خرک های ردیف چپ ، و سیم های زرد بر روی خرک های ردیف راست به تناوب قرار گرفته اند طول قسمت جلوی خرک در سیم های سفید ، دو برابر طول آن در قسمت پشت خرک است و می توان در پشت خرک نیز از سیم های سفید استفاده کرد ، صدای آن به نسبت عکس طول ، یک اکتاو نسبت به صدای قسمت جلوی خرک بالا تر است .
همچنین هر سیم زرد یک اکتاو بم تر از سیم سفید بلافاصله بعد از آن صدا می دهد . اصوات سنتور درقسمت های سه گانه ساز ( سیم های زرد ، سیم های سفید و قسمت پشت خرک)
پیشترها سیم اول سنتور را  دو  فرض می کردند ، ولی ابو الحسن صبا با مطالعه دقیق تری ، این سیم را  می  نام گذارد و این پیشنهاد را تمام اساتید و نوازندگان قبول کردند و الان به همین نام معروف است .
وسعت صدای سنتور 9 خرک که مدل های 11 و 12 خرک آن به ترتیب 20 و 22 خرک دارند با این سنتور فرق داردو سنتور 9 خرک کمی بیشتر از سه اکتاو است ،
  

اما این ساز فاقد تمام فواصل کروماتیک موسیقی ایرانی است و نوازنده مجبور است در اجرای دستگاه دیگر ، کوک ساز را تغییر دهد یا در پاره ای موارد محل خرک ها را جلو و عقب ببرد ، که این عمل به نوبه خود نسبت طولی قسمت پشت و جلویی خرک را در سیم های سفید به هم می ریزند ،
در نتیجه این دو قسمت نسبت به هم فاصله اکتاو را از دست می دهند .
سنتور اساساً سازی ست که قابلیت تکنوازی و همنوازی هردو را دارا می باشد.  
 

 

 

 

  

سنتور کروماتیک و کروماتیک بم 

به منظور تکمیل فواصل کروماتیک بین اصوات و نیز به قصد تامین اصوات بم ، حدود بیست ساله اخیر دو نوع سنتور با تعداد زیادتر خرک ساخته شده است .
سنتور کروماتیک و کروماتیک بم به پیشنهاد حسین دهلوی ، که آن زمان ریاست هنرستان عالی موسیقی ملی را به عهده داشت ، ساخته شده است .
سنتور کروماتیک با همان میدان صدای سنتور معمولی ، ولی با خرکها و اصوات کروماتیک بیشتر که بدین صورت می باشد : 30 خرک = 23 خرک بزرگ و 7 خرک کوچک دو صوت شماره های 2 ،5 ، 21 ، 23 ، یک خرک بیشتر ندارد و انتخاب یکی از این دو را با کوک ساز تعیین می کنند .
میدان صدای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم تر از سنتور کروماتیک است و وسعت آن ، سه اکتاو و نیم میباشد . نت های دو گانه شماره های 5 ، 6 ، 27 یک خرک بیشتر ندارند و انتخاب یکی از این دو به وسیله کوک ممکن است .  

در هر دو نوع سنتور کروماتیک هر صوت توسط سه رشته سیم همکوک حاصل می شود به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده است .
از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم ، در حال حاضر تنها در ارکسترها استفاده میشود و کمتر برای تکنوازی استفاده می گردد .  

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد